Навігатор сайту

РЕКОМЕНДАЦІЇ ВИКЛАДАЧАМ ЩОДО СПІВПРАЦІ НА ЗАНЯТТЯХ ЗІ СТУДЕНТАМИ « ГРУПИ РИЗИКУ»

1. Необхідно дати відчути студенту, що він належить до навчальної групи, не відторгнутий і займає важливе місце в колективі. Однак при цьому не можна примушувати його жити в "кучі” і обов’язково бути на очах. Кожен має потребу в тому, щоб побути наодинці з самим собою, тим більше підліток.
2. Дізнайтесь, з ким студент хотів би працювати в групі і хто з одногрупників має на нього найбільший вплив.
3. Треба допомогти студенту одного разу досягти позитивного результату і тим самим створити в нього мотивацію досягнення успіху в майбутній діяльності. Успіх пов'язаний насамперед з почуттям радості, емоційного підйому, які відчуває людина після вдало виконаної роботи. Бажаючи повернути позитивні емоції, студент і наступного разу з бажанням візьметься за подібну роботу.
4. Заохочуйте дитину до творчості, щоб вона приємно проводила час, демонструючи потім її результати роботи оточуючим.
5. Частіше хваліть підлітка. Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте його на високі результати.
6. Використовуйте слова, речення, які сприятимуть встановленню контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
7. Проводьте значну частину заняття у формі діалогу, оскільки для «важкого» підлітка:
діалог на занятті – це комфортна доброзичлива обстановка, коли не страшно висунутися, виступити, коли немає небезпеки отримати негативну оцінку власної особистості чи поведінки.
діалог на занятті – це заохочення активності того, хто задає питання, висловлює свою думку. Будь-яка думка не може бути проігнорована, всі повинні вникнути і обговорити те, про що йдеться.
діалог на занятті – це суперечка, захист власної позиції. Діалог– це відсутність занудства, динамічність, жарти, сміх.
діалог на занятті – це пояснення того, що незрозуміло, спроба докопатися до істини. Це спільний творчий пошук, коли всі разом намагаються вирішити навчальну проблему або завдання. Це те, що цікаво.
І, нарешті, діалог на занятті – це цінна і гарна форма взаємодії.

ПОРАДИ ВИКЛАДАЧАМ:
«Як розмовляти з «важким » підлітком?»
 

Під час розмови з підлітком необхідно позбутися повчального тону і приділити час і увагу тільки співрозмовнику, при цьому дотримуючись деяких правил:
- поважати співрозмовника;
- говорити з ним як з рівним;
- аргументувати свою точку зору, залишаючи за підлітком право розділяти її або заперечувати;
- показувати, що він цікавий як людина й співрозмовник;
- розмовляти тільки про те, про що підліток готовий говорити, «не лізти в душу», надати йому право на мовчання;
- бути готовим вислухати шокуючі подробиці життя підлітка й підтримати його;
- делегувати підлітку відповідальність за власну поведінку й ухвалення рішень;
- дотримуватись права на конфіденційність приватної бесіди;
- бути толерантним до звичок, способу життя та ідеалів співрозмовника.

 

«Про що розмовляти з «важким» підлітком?»
1. Навчання - улюблені й не дуже предмети, причини неуспіху, стосунки з викладачами, участь у громадській роботі, випадки порушень дисципліни.
2. Плани на майбутнє щодо продовження навчання, влаштування на роботу; здатність ураховувати майбутні труднощі й тверезо оцінювати свої можливості.
3. Взаємини з однолітками; перевага одного близького друга або компанії приятелів, становище серед товаришів, причини вибору приятелів за певними особистими якостями, за спільністю захоплень.
4. Захоплення сьогодні й у минулому (під чиїм впливом було зроблено вибір, які досягнуті результати, чому захоплення забуто).
5. Стосунки з батьками: склад родини (хто названий першим, про кого забув згадати, хто займався його вихованням, найбільш близький член родини, з ким у родині конфліктні взаємини, причина конфлікту).
6. Сексуальні проблеми:
- перша закоханість і пов΄язані із цим психічні травми;
- самооцінка своєї привабливості;
- початок статевого життя та потайливе побоювання із приводу своєї сексуальної неповноцінності.

 

 
Психологічні рекомендації класним керівникам щодо підготовки та проведення батьківських зборів
 

       Успішність проведених зборів багато в чому залежить від того, чи зуміє класний керівник справити на батьків приємне враження своїм зовнішнім виглядом, поведінкою і манерами.

  1. Продумайте про свій зовнішній вигляд, який буде характеризувати Вас як упевненого в собі ділового партнера з гарним смаком.
  2. Проявіть необхідні для позитивного іміджу педагога якості: цілеспрямованість, рішучість, гнучкість мислення і поведінки, ініціативність, уміння спілкуватися і подобатися людям.
  3. Перед початком зборів залишіть за дверима «поганий» настрій;
  4. Ретельно продумайте та занотуйте на аркуші паперу перші 2-3 пропозиції Вашої промови. Вони повинні пролунати максимально спокійно й чітко навіть на тлі Вашого цілком зрозумілого хвилювання. Правильно представтесь (якщо це перша зустріч) - коротко, але підкресливши ті сторони Вашого статусу та ролі по відношенню до студентів, що складуть основу Вашого авторитету та значущості в очах батьків.
  5. Ніколи не починайте з вибачень, навіть у тому випадку, якщо початок зустрічі затягнувся, виникли накладки та якісь непорозуміння. Можна просто констатувати, що зустріч почалась трохи не так, як планувалось. Вибачення негайно поставлять Вас у позицію «знизу» та зменшать суб'єктивну значущість вашої інформації в очах слухачів.
  6. Важливо почати розмову в тиші. Знайдіть спосіб звернути на себе увагу. Бажано це зробити нестандартно, так, щоб вибраний вами спосіб не нагадував заняття.
  7. Почніть розмову з викладу самої логіки зустрічі, її основних етапів. Обговоріть місце запитань і реплік батьків у ході зустрічі.
  8. Ніколи не починайте з негативної інформації, не забувайте «золоте правило» педагогічного аналізу: починати з позитивного, потім говорити про негативне, завершувати пропозиціями на майбутнє;
  9. Найприємніший звук для людини –  її ім’я; покладіть перед собою список з іменами і по батькові;
  10. Говорячи про студертів, вживайте слова «наші», «наш», а не «ваші», «ваш». Такий підхід ще раз нагадає батькам про те, що проблеми спільні і вирішувати їх треба у співпраці.
  11. В індивідуальній бесіді оцінюйте успіхи студентів, співвідносячи їх з їхніми потенціальними можливостями;
  12. Практикуйте лекції-виступи батьків, психолога, соціального педагога, педагогів, юристів, медика,. Після виступу організовуйте обговорення проблеми «за круглим столом», практикум, обмін досвідом сімейного виховання, відповіді на наперед поставлені питання і т.д.
  13. Якщо аудиторія велика, доведеться стояти. Знов-таки - поруч зі столом, час від часу трохи переміщаючись. Простір біля дошки дозволяє управляти увагою слухачів. Якщо ви кажете про дуже важливі речі, трохи висуньтесь уперед, до самих парт чи рядів стільців. При підбиванні підсумків, даючи слухачам можливість щось обміркувати й осмислити, відійдіть до дошки.
  14. Співвідносьте гучність голосу з розмірами повідомлення. Узагалі, вам знадобиться багато навичок риторики, які ви застосовуєте на уроці: повторення останніх слів, модулювання акцентів за допомогою голосу тощо. Стежте за паузами - їх треба робити.
  15. Пам'ятайте, що ви маєте справу не з гіперактивними студентами, яких страшно на дві секунди відпустити у вільне спілкування, а з дорослими людьми. Вони вміють думати. А думається найкраще в паузах.
  16. Стежте за невербальною інформацією, яку ви повільно й мимоволі транслюєте за допомогою своїх жестів, пози, міміки тощо. При хвилюванні важко керувати мімікою, і все-таки вона повинна відповідати змісту переданої інформації та змінюватись у такт із нею. Пози та жести бажано застосовувати переважно відкриті, доброзичливі: рух рук при жестикуляції - від себе, а не на себе, і багато чого іншого, що вже добре відоме сучасним педагогам.
  17. Не забудьте наприкінці розмови повернутись до її початку й підбити підсумки. І взагалі: не використовуйте ситуацію, коли батьки зібрались усі разом і нарешті Вас слухають, для того щоб видати всі емоції, усю інформацію, усі проблеми, що у Вас накопичились. Не дозволяйте собі в ході розмови відволікатись на деталі й відступати вбік. Чітко визначте тему й дотримуйтесь її.
  18. Можна дещо заінтригувати батьків на майбутнє. Нехай у них залишиться відчуття, що наступна зустріч украй важлива, і її не варто відкладати в їх же власних інтересах.
  19. Батьки мусять переконатися, що такі зустрічі мають сенс: вони проходять оперативно й закінчуються певним результатом. А для цього інформація повинна подаватись дозовано, послідовно та чітко.

Правила підготовки до зборів

 Підготовка плану зборів та доповідей.

  •        Якими б не були за змістом батьківські збори, вони вимагають ретельної підготовки: їхня ефективність пропорційна якості планування заняття, продуманості сценарію виховної справи.
  •         Має сенс підготувати до батьківських зборів діагностичний або статистичний матеріал, пов’язаний із вивченням окремих аспектів життя студентів.Корисність зборів для батьків полягає в отриманні особливо актуальної для них саме на цей час інформації.
  •       Готуючись до батьківських зборів, класний керівник обов’язково складає план, визначає порядок денний, форму  проведення зборів. Він безпосередньо готує збори відповідно до плану (доповідь, виступи батьків; організація виставки; підготовка рішення зборів), запрошує гостей, забезпечує явку батьків. 
  •       За необхідністю можна написати план-конспект зборів. Це додасть упевненості у своїх силах, дасть можливість чітко висловити думки,  продумати акценти, відповіді на найбільш вірогідні запитання.
  •          У процесі підготовки власної доповіді слід пам’ятати, що вона не просто однобічна передача інформації, а ситуація зацікавленого спілкування, успіх якої досягається в результаті взаємодії з батьківським колективом. Готуючись до виступу, скористайтесь класичною схемою: чітко визначте тему, доберіть необхідний матеріал (ілюстрації, документи), складіть план у логічній послідовності, доберіть порівняння, епітети, афоризми; прочитайте декілька разів вголос,  запам’ятайте доповідь.
  •         Доцільно заздалегідь домовитися з фахівцями, які допоможуть вам провести збори:  викладачами спец.дисциплін, психологом,соціальним педагогом,  медичним працівником, іншими спеціалістами (визначити з ними тематику виступів, питання, на яких слід акцентувати увагу,  регламент).
  •         Залучайте до підготовки зборів батьків, даючи їм окремі завдання. Дуже важливо порадитися з батьками щодо того, які проблеми і питання їх цікавлять.

 Запрошення батьків.

  •        Буде дуже добре, якщо ви передасте кожному з батьків індивідуальне запрошення,  де чітко пропишете час, місце і порядок денний зборів. Такий підхід покаже серйозність наступних зборів, їх офіційний характер, вашу зацікавленість у присутності саме тих батьків, яким адресоване запрошення. Таким чином,  ви не тільки висловите повагу до батьків, а і власну зацікавленість в їх присутності. Якщо хтось із батьків не зможе прийти на збори, він на зворотній стороні зможе вас про це повідомити, а також узгодити з вами дату та час свого приходу до коледжу.

Вимоги до кабінету.

  •        Приведіть у порядок кабінет, в якому будуть проходити збори. Продумайте місце для розміщення експозиції виставки, її тематику. Також можна презентувати такі види роботи, як тематичні газети, розробки позаурочних заходів, студентські  проекти, творчі роботи, реферати. Головне – не забути про кожного студента. У вашій групі не може бути неуспішних студентів.

 Імідж класного керівника.

  •        Успішність проведених зборів багато в чому залежить від того, чи зуміє класний керівник справити на батьків приємне враження своїм зовнішнім виглядом, поведінкою і манерами.
  •        Продумайте свій зовнішній вигляд, який буде характеризувати вас як упевненого в собі ділового партнера з гарним смаком. Стиль одягу повинен бути коректно-діловим. Особливу увагу приділяйте таким деталям, як взуття, аксесуари. Батьківські збори не місце, де демонструють прикраси.
  •     Проявіть необхідні для позитивного іміджу якості: цілеспрямованість, рішучість, гнучкість мислення і поведінки, ініціативність, уміння спілкуватися і подобатися людям.

Правила поведінки класного керівника

на батьківських зборах

1. Педагогу необхідно зняти власну напругу та тривогу перед зустріччю з батьками.

2. За допомогою мови, інтонації, жестів і інших засобів дайте батькам відчути Вашу пошану та увагу до них.

3. Постарайтеся зрозуміти батьків; правильно визначити проблеми, що найбільш хвилюють їх. Переконайте їх в тому, що в коледжі і сім'ї одні проблеми, одні завдання, одні діти. 

4. Розмовляти з батьками слід спокійно і доброзичливо. Важливо, щоб батьки всіх студентів - і благополучних, і дітей групи ризику - пішли із зборів з вірою в свою дитину.

5. Результатом вашої спільної роботи на батьківських зборах повинна стати упевненість батьків в тому, що у вихованні дітей вони завжди можуть розраховувати на Вашу підтримку і допомогу інших викладачів коледжу.  

Чого ні в якому разі не можна робити на батьківських зборах:

  • не можна необґрунтовано захвалювати студентів;
  • не можна, порівнюючи дітей, хвалити одних і лаяти інших;
  • не можна дорікати батькам;
  • не варто обговорювати неявку присутніх батьків на попередні збори;
  • не потрібно  порівнювати успіхи окремих студентів;
  • не можна обіцяти батькам більше, ніж можна реально зробити для дітей;
  • не можна видавати якісь «психологічні» судження, що стосуються дитини; надавати випадкових рекомендацій;
  • не можна до з'ясування ставлення батьків до класного керівника (люблять, визнають, поважають, цінують, байдужі, терплять) висловлювати батькам  якісь педагогічні сентенції;
  • не можна зачитувати і коментувати оцінки студентів;
  • не можна вимагати обов'язкового приходу батьків на збори;
  • ні в якому разі не можна на батьківських зборах (або в приватних бесідах) повідомляти будь-яку інформацію, що стосується тієї чи іншої сім'ї або тих чи інших дітей - як присутніх, так і відсутніх на зборах;
  • не можна розпочинати будь-які збори,  без повідомлення про виконання рішень, пропозицій і вимог попередніх зборів;
  • не можна виявляти своє поважне ставлення до одних батьків і байдуже до інших;
  • не можна затягувати батьківські збори більш ніж на півгодини, точніше, вони мають тривати рівно стільки, скільки потрібно, але так, щоб батькам збори здалися важливими, запам'яталися, захотілося прийти надалі;
  • не можна протягом зборів говорити тільки класному керівнику;
  • не можна перетворювати збори у скандал, перепалку, конфлікт. Якщо хтось  із батьків веде себе поза прийнятих у суспільстві культурних норм, збори мають бути закінчені і вже потім слід думати, які заходи повинні бути вжиті для недопущення подібного;
  • не можна класному керівникові набирати авторитет за рахунок інших педагогів або адміністрації коледжу, поширюючи відомості, що обмовляють їх, не можна натякати про свою бідність і безвихідність, не можна скаржитись на колежанські порядки;
  • не можна на зборах і в приватній бесіді доносити батькам про вчинки студентів, не знаючи таємницю подій і не підозрюючи можливі наслідки їх повідомлень;
  • не можна висувати по відношенню до батьків пропозиції та поради культурного і педагогічного плану, які не відповідають реальному характеру життя самого класного керівника  и майстра виробничого навчання (пропонує не палити, читати класичну літературу, відвідувати театр, не влаштовувати вдома постійні алкогольні вечірки, тоді як сам педагог страждає саме цими недугами);
  • не варто перетворювати батьківські збори у формальний акт читання правил, інструкцій, наказів.

На батьківських зборах можна:

  • спільно з батьками влаштувати чаювання;
  • частину батьківських зборів проводити спільно зі студентами;
  • дати можливість кожному з батьків у письмовій або усній формі викласти  свою позицію з різних питань життя групи;
  • якщо нема про що говорити, якщо класний керівник не готовий до проведення зборів як важливого організаційного, координаційного та виховного дійства, то краще швидко вирішити організаційні питання і відпустити батьків;
  • на зборах добре вислухати розповіді успішних батьків  про  традиції їх сімей,  важливо з числа батьків і родичів знаходити тих фахівців, які могли б поділитися спеціальними знаннями; 
  • класний керівник обов'язково вибудовує систему управління успіхом, повідомляючи батьків про чудові кроки вперед дітей, про їхні успіхи, про їх бажання, настрої, здобутки та очікуваннях;
  • важливо проводити батьківські збори у формі  пошуків вирішення конфліктних, проблемних ситуацій.